Zorunlu eğitim

Eğitim Sistemi ve Mesleki Sorunlar

Öncelikle tüm milletimizin Kurban Bayramı’nı tebrik ediyor, Hakk’a takdim edilen kurbanların ilahi mertebeye yakınlığa vesile olmasını diliyorum. Bugün eğitim sistemimizin yol açtığı ve gittikçe sonuçları ağırlaşmaya başlayan bir soruna değineceğim.

28 Şubat sürecinde İmam-Hatip liselerinin önünü kesme çabası, zaten kötü durumda olan meslek liselerini iyice kötürümleştirmişti. İlerleyen süreçte önceki tahribatının tamiri için bir dizi düzenleme yapıldı. Bu düzenlemeler içinde en önemlisi, ilk okulun yanı sıra orta okul ve lisenin de zorunlu eğitim kapsamına dahil edildiği 4+4+4 düzenlemesidir.

Birincisi: Her şeyden önce bu sistem bir çocuğun liseyi bitirinceye kadar herhangi bir mesleki beceri kazanmasına imkan tanımıyor. Mesleki beceriler için zaten meslek liselerinin açıldığını söyleyebilirsiniz. Fakat Türkiye’de hiçbir zaman meslek liseleri hakiki anlamıyla mesleki beceri kazandıracak kıvama gelmedi.

İkincisi: Sanırım değişik dünya görüşüne sahip eğitimcilere yahut orta ve yüksek eğitimin muhtelif alanlarda hizmet eden hocalara sorsak kahir ekseriyetle Türkiye’de eğitimin zayıf karnının bilhassa lise eğitimi olduğunu söyleyeceklerdir. Orta okul eğitimi de sorunlu ama lise eğitiminin daha derin sorunları var.

Üçüncüsü: Malum olduğu üzere zorunlu eğitim modern bir vakıa ve bir çırpıda sayılamayacak kadar makul veya mazur gerekçeleri olduğu söylenebilir. Lakin bir insanın hayatının on iki yılını bu şekilde doldurmak insan haysiyetiyle ne kadar bağdaşır? Açıkçası bu, bir devletin kendi siyasi hedefleri için dahi çok uzun bir süre. Üstelik lise çağlarındaki gençlerin tamamının böylesi bir eğitim sürecine istekli ve açık olduğunu düşünmek için insan tabiatından habersiz olmak gerekir.

Kuşkusuz eğitimin sorunları, sadece bir sınav sistemi ve müfredat meselesi olarak görüldüğü sürece anlaşılamaz. Genel olarak eğitim sisteminin yapısı, hedefleri, toplumun tarihi ve temel değerleriyle ilişkisi daha derinden ele alınmalı, uygulama zafiyetleri ve genel ahlâkî sorunların eğitimdeki sonuçları hesaba katılmalıdır.

Related Posts

Borsa günün ilk yarısında hafif yükseldi – 11 Haziran 2025

Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksi, günün ilk yarısında yüzde 0,18 artışla 9.676,22 puana yükselirken; madencilik hisseleri öne çıktı, en fazla değer kaybı sigorta sektöründe yaşandı.

Yeni Fed başkanı kim olacak? Öne çıkan 5 isim belli oldu!

ABD Başkanı Donald Trump’ın Fed başkanı Jerome Powell’ın yerine yeni isim arayışları ve bu süreçte yaşanan gerilimler finans dünyasında dikkat çekiyor. Fed’in bağımsızlığı ve faiz politikaları tartışmaların merkezinde yer alıyor.

Moldova’da yıllık enflasyon yüzde 7,9’a yükseldi

Moldova Ulusal İstatistik Bürosu’nun verilerine göre, Moldova’da yıllık enflasyon oranı Nisan ayındaki yüzde 7,8 seviyesinden Mayıs ayında yüzde 7,9’a çıktı. Bu artışta, gıda ürünleri fiyatlarındaki yükselişin etkisi büyük oldu. Gıda enflasyonu …

Borsa haftaya nasıl başladı? (10 Haziran 2025)

Perşembe günü yarım gün gerçekleşen işlemlerde alış ağırlıklı bir seyir izleyen Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksi, günü yüzde 0,12 değer kazanarak 9.486,56 puandan tamamladı. Açılışta BIST 100 endeksi, önceki kapanışa göre 68,37 puan ve yüzde 0,72 …

Alışverişte yeni dönem: Komisyon faturası vatandaşa kesildi

Bankalar kredi kartıyla yapılan ödemelerdeki komisyon oranını artırdı. Ekstra maliye esnafla tüketiciyi karşı karşıya getirdi. Bir mağazadan alışveriş yaptığınızda ya da bir restoranda yemek yediğinizde kartla ödeme yapmak istediğinizde karttan bir …

TESK Genel Başkanı Palandöken: Kırsala pozitif ayrımcılık şart

Türkiye Esnaf ve Sanatkarları (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, “‘Köye dönüş'” projelerinde uygulanan yaş sınırının kaldırılması gerektiğini belirterek, “‘Bugün büyükşehirde 2-3 aylık kira, kırsalda bir yıllık gelire eşit hale geldi. İnsanlar …